Miropiro.wz.cz
Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.

Menu

Esperanto
Průvodce
Texty, články
Pište mi na: miro(tečka)volny(zavináč)
centrum(tečka)cz

Ago Semajno 2006 - Nowy Sącz

V půlce listopadu mi Marek Blahuš, předseda české esperantské mládeže, poslal pozvánku na silvestrovské setkání Ago-Semajno v Polsku v Nowem Sączi. Rozhodl jsem se, že bych se tam rád vydal. Změnil jsem svůj postoj k trávení vánočních prázdnin v Brně, a tak jsem dostal od svých rodičů zelenou.
Blížily se Vánoce a s nimi i Ago-Semajno. A tak jsem 26. prosince spakoval svých pět švestek :-) a v 11:00 vyrazil autobusem směr Uherské Hradiště (dále jen UH). Když jsem krátce po poledni dorazil do UH, vyzvedl mě Markův táta a dojel s ním k Markovi domů. Tam jsem asi dvě-tři hodinky počkal, až bude vhodný čas na odjezd. Když se čas nachýlil, dali jsme se na cestu. Sešli jsme se s Karlem a vydali se na nádraží. Cesta vlakem do Bohumína proběhla bez větších problémů (dokonce jsme se dali do řeči s jedním pánem o esperantu atp.). V Bohumíně jsme zakoupili zpáteční lístek do Krakova. A hurá do vlaku Eurocity směr Krakov! Pasová kontrola byla hned, kdežto kontrola jízdenek byla až po Osvětimi. Z Krakova cesta autobusem proběhla celkem v pohodě. Na místě jsme se rychle ubytovali a seznámili jsme se s několika účastníky.
Ve středu se nic nedělo a tak jsem využil času a vyrazil na prohlídku města s Olgou a Natálkou z Jalty. Večer už se sjeli všichni účastníci a tak jsme vyrazili na seznamovací akci. Zahráli jsme si několik seznamovacích her, zazpívali několik písniček :-) Po návratu z akce jsme s Markem a Karlem uvedli do provozu Filmejo a pustili pro zájemce esperantské Pelíšky a potom ještě Krtka.

Irek - jeden z organizátorů

Filmejo

Ve čtvrtek jsem si zašel na přednášku o TEJO a pak hurá na polštinu a pak do aligatoreja, kde jsem (podle pravidel) musel(!) mluvit jiným jazykem než esperantem nebo svým rodným jazykem. Po večeři byl svolán odchod na akci prezentující polský folklór. Pozdě večer jsem si zahrál Homlupa ludo (trošku rozšířené Městečko Palermo) a po půlnoci se byl podívat na Vesničku mou střediskovou.

Mezinárodní kurs esperanta

Ukázky polského folklóru

V pátek byla uspořádána celodenní exkurze k pramenu řeky Poprad, nejprve jsme však navštívili Stary Sącz, dva kostely a pak konečně došlo i na prameny. Tam jsme měli hodinku čas volna, a tak jsem vyrazil s Karlem a naší společnou kamarádkou Saŝou vyvádět do lesa. Užili jsme si dost srandy a asi jsme i pár lidí vylekali. Po návratu do AS-eja byla večeře a přijel Franta. Po večeři jsme šli na koncert Kima J. Henriksena a potom ještě East Endu. Vzhledem k tomu, že se akce protáhla, Filmejo se nekonalo.
Miropiro, Natálka(z Ukrajiny), Marek, Olga(rovněž z Ukrajiny) a Karol

Miropiro s Karolem u počítače

V sobotu jsem opět s chutí šel na lekci polštiny. Odpoledne jsme všichni odešli do kulturního centra "Sokol", kde jsme prezentovali Českou republiku (ostatní pak svoje země), ale před rozsáhlejší prezentací malopolské kultury už jsme odešli. Večer se Filmejo dočkalo rekordní návštěvnosti díky skvělému filmu Diktátor. Bohužel dost lidí pak odešlo a nevidělo pohádku Lotrando a Zubejda (fňuk, Olga mi chyběla :-().

Česká skupina - Miropiro, Franta, Karol a Marek

Marek prezentuje "Strč prst skrz krk"

Česká abeceda

Slečna z Číny

Zdalipak prezentují Češi svoji zemi dobře?

Italská skupinka

Arĝenta(z Ruska), Saša(z Ukrajiny)

Kim Henriksen(z Dánska)

Prodej esperantských suvenýrů
V neděli na Silvestra jsem se opět zúčastnil lekce polštiny a potom ještě přenášky o "Toki poně (http://cs.wikipedia.org/wiki/Toki_pona)". Pak byl relativně volný čas až do 22:00, kdy Rusové v Trinkeju oslavili nový rok, o hodinu později pak Ukrajinci a Litevci (a další v tom časovém pásmu). Pak už se konal přesun do Diskejo a začalo se ve velkém tancovat. O půlnoci jsem pak vyšel ven sledovat se Saŝou ohňostroje a stálo to za to. Neměl jsem síly furt a proto jsem netancoval neustále, v jednu chvíli jsem se zdekoval se Saŝou do Filmeja, kam brzy přišel i Karol. Spát jsem šel před sedmou. Diskotéka údajně skončila v osm ráno. Franta odjel asi v 6:30 z Noweho Sącze, a to i přesto, že jsme mu to rozmlouvali.

Slavení Silvestra

Kurs Tokipony

Studenti Tokipony

Na Nový rok jsem spal dlouho. My, česká skupina, jsme se vykašlali na exkurzi do Stareho Sącze a raději si v klidu sbalili a vyrazili na večeři. Pak jsem si začal shánět kontakty, po sedmé jsem se rozloučil s většinou účastníků (nutno dodat, že těch holek tu bylo opravdu požehnaně :-) a vyrazili jsme na autobusové nádraží. Díky jednomu žebrákovi jsme nakonec v osm hodin skutečně odjeli směr Krakov. Už předtím jsme si však řekli, že v létě vyrazíme na Ukrajinu (Kyjev, Poltava, Jalta). V Krakově se komplikace nekonaly, ale kupé bylo opravdu narvané :-( Jela s námi i jedna slečna do Prahy, tak jsme aspoň Češi nebyli jediní :-)

Velká tancovačka

Česká skupina - Miropiro, Franta, Markéta, Karol a Marek

Marek, Agnieszka, Miropiro a Leszek

Země, mezi nimi také Česká republika

Z Petrovic u Karviné jsme pak jeli Chopinem s Allou (ruská esperantistka, která je teď na stáži ve Zlíně) směr UH. Alla vystoupila už v Otrokovicích. Karlovy rodiče nás odvezli na sídliště, já jsem pak přespal u Karla doma. Po desáté jsem pak jel s Karlem do Brna. -mir- Pozn. autora: Text nezahrnuje všechny události a je psán z mého pohledu a proto není řečeno vše. Například autorovy zážitky se slečnami jsou zde velice zjednodušené. Ale to snad pochopíte :-)

Pokoj Karola, Miropira a Franty

V kostele

Kostel

V centru Noweho Sacze

A to je vše, přátelé :)

Další články o této nezapomenutelné akci si můžete přečíst na této stránce.