Miropiro.wz.cz
Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.

Menu

Esperanto
Průvodce
Texty, články
Pište mi na: miro(tečka)volny(zavináč)
centrum(tečka)cz

Cesta do Bydgoszcze - report

Pln: 8. kvtna jet vlakem do Bohumna. Rno v devt odjezd, pedtm koupit eLiku za 105,- K. Pestup v Ostrav, pak EC 104 Sobieski do Warszawy. 20 minut na pestup. Rychlk do Bydgoszcze. Saa ek :-) V nedli rno odjezd TLK do Warszawy, pak EC do Ostravy.
Dlka: 8. 11. 5. 2008 Samotn cesta Cesta za Saou v m hlav byla ji del dobu. Nevylo to o Velikonocch, lto jet daleko, navc mon tou dobou nebude v Polsku, kter je pro m snadno dosaiteln.
Sedl jsem tak 30. dubna na ICQ, jet ne jsem vyrazil do prce. A ejhle, potkal jsem Sau, take jsme si zavolali na Skypu. ekl jsem, e bych mohl 8. a 11. kvtna dojet za n do Bydgoszcze. Souhlasila, take zbvalo jen najt spojen a domluvit smny v prci. Oboj nebylo vt problm. A tak jsem si v ter veer jet vlezl na Skype, navc spokojen, e ve stedu nepu test z biologie. Ve stedu jsem si zabalil ve potebn. Ve tvrtek 8.5. jsem jel s takou a Romou (bratrem), kter tak vyrel pry, na hlavn ndra. Na ndra jsem si obstaral vechny jzdenky, dokonce i astnou eLiku z Brna do Ostravy za 105,- K, Pak u m taka doprovodil na nstupit. V kup jsem necestoval sm, ale ne zase pln kup :-) Do Perova cesta pomal, pak u svinm tempem s ptiminutovm zpodnm do Ostravy, na hlavn ndra. Pomrn velk a prostorn ndra, ovem s menm potem lid. Aspo byl klid. Pofotil jsem i MHD.

Ostrava, hlavn ndra

V D centru jsem zjistil poad vagn Sobieskho. Podobnou informaci, resp. ujitn, shnla i jedna slena. Nedalo mi to a slenu jsem slun oslovil, jestli tak jede Warszawy. Tam a ne, jen do Katowic. Rzem jsem ml postarno o pjemnou spolucestujc. Cestovala vlakem za ptelem do Katowic, ale normln jezd autem, proto j moje ptomnost pila vhod. Dost jsme poplkali, rovn rda cestuje. Byl poznat pzvuk. koda sice, e jsme si na sebe nedali kontakt, ale sp e vlak jel do Katowic dost pomalu, jako by Polsko nebylo rovina. A navc se cukal a ml zpodn :-(
Asi o pl tet slena vystupuje v Katowicch, j dle pokrauji. Do kup si ke mn pised zejm manaer, vytahuje notebook a pout film. Vlak m pr 10-20 minut zpodn. Snad to sprav a zrychl a po cest doenou zpodn.
Zpotku to tak nevypad, ale ve chvli, kdy pu tyto dky, vlak sice malinko cuk, ale zato fr po polsk rovin. Prvod povdal, e vlak m 10 minut zpodn. Uvidme, co z toho bude.
M obavy se potvrdily: vlak do Bydgoszcze mi ujel ped nosem! V Katowicch byla oprava trat, ta zpsobila zpodn (ale to bylo u v Bohumn). Napsal jsem smsku rodim, e jsem dorazil do Warszawy, ale vlak jsem nestihl :-( Zael jsem do PKP centra, kde jsem nejprve musel asi 20 minut ekat (nechpu, jak me nkdo nco tak dlouho vyizovat). Navc pomoci se mi nedostalo. Snail jsem se svoj poltinou doptat na monost jzdy s pestupy nic takovho nebylo, take jsem musel ekat. Bhem toho jsem poslal smsku Sae, ale bez odpovdi. Vyel jsem ven z ndran haly, venku bylo krsn, udlal jsem pr fotek Manhattanu Warszawy a tak el zkontrolovat keku. Byla na stejnm mst, ale ern pytlk byl podezele pinav. Navc v kece nebylo nic, co bych odvezl do R (TB). Vrtil jsem se na ndra a pomalu i na pern. Tam stl modern polsk rychlk, nebo spe loklka, koupen s dotacemi od EU. Ped sedmou pijel rychlk do Bydgoszcze. Krtk, ale nael jsem kup s fajn spolucestujcmi. Potvrzuji smskou odjezd Sai, po chvilce dostvm odpov ;-) Prvod nejprve shnl drobn, pak se vedouc vlaku, podobn jako u EC 104 Sobieski (ale tam i anglicky), ozv a zdrav cestujc. Kup i zchod na m psob lpe ne kup rychlku D. Venku je krsn, ale ta rovina za chvli omrz. Ale frme, bez cukn. Prvod u zkontroloval jzdenky.

Palc kultury ve Varav

Kup se vylidnilo v Toruni, kdy vystoupily i dv sleny, je tam studuj. Ty jsem oslovil asi dvacet minut ped jejich vstupem a probrali jsme Polsko. I Joina z bain :-) Netrvalo to dlouho a do mho kup pistoupil, sten i moj iniciativou, jeden mu, kter zejm poslouch punk. Spe jsem eil byrokracii polskch drah. Rovn i on pochvlil moji poltinu. Mj spolucestujc vystoupil v Bydgoszczi Wschodniem, mezitm mi taka poslal pjezd vlaku. Ve souhlas, i hlen. U jen aby byla Bydgoszcz Gwna :-) Vystupuji, na pern Saa nen. Jdu do haly, ale ani tam ne. Asi jsem zazmatkoval, a tak jsem radji poslal smsku Sae. Ale na tu u jsem nedostal odpov. Postvm nervzn ped halou, kdy konen vidm pichzet Magnuse, Sau a jet nkoho. Vtn je radostn, vdy jsem cestoval 13 hodin! Prochzka centrem, kde chyb tramvaje, ale koleje tam jsou :-( Peli jsme i eku, abychom se dostali na velk nmst. Po t u pomalu mme k Sae. I s tm tetm, Paulem, rovn esperantistou. U Sai odkldm vci, chvli se zdrme, pak jet jdeme vyprovodit Paula dom a pak u konen jdu u Sai na kut. No, ale tomu jet pedchzelo velk povdn :-)

eka Brda veer se symbolem msta Bydgoszcze, balancujc socha nad ekou

9. kvtna Kolem devt pomalu vstvme. V klidu sndme, ped dvanctou odchzme pes nmst Zamenhofa a ZEO za Afriany na interntu. Dlouho se u nich nezdrme, pokraujeme pes Billu do baziliky. Ta je opravdu ndhern. Jet dva kostely, focen u eky, pojdn okoldy. Rovn jsme zali na ndra, kde jsem si koupil mstenku do vlaku TLK. Prochzku konme na koncertech, nejlep je Lady Pank. Piel i Pavel a jeho kamardi. Poltin zanm rozumt, zvl᚝ kdy jde o sleny :-) Po jedenct odchzme pes Tesco k Sai dom. Chvli prohlme fotky, pak jdeme spt.

Katedrla zvenku

K v katedrle

Slunce do katedrly pronik i zvrchu...

Stary Rynek - historick centrum

Symbol msta za dne

Se saou u eky

J, Saa a Magnus

Na piv s novmi polskmi pteli

Saa, Magnus, Pavel a j bhem koncertu Lady Pank

10. kvtna Rno sndm biroku z Tesca bezvadn :-)
Na dnen vlet do prody jsme dali dohromady mezinrodn vpravu, sloenou z ptel z Kamerunu a Senegalu, Magnuse ze vdska a Sai z Ukrajiny a m z R. Jen Pavel dnes chyb :-( Cestujeme autobusem do jin sti Bydgosczce, do dol smrti, kde od 12. jna do 11. listopadu roku 1939 zemelo na 1200 Polk, tento zloin maj na svdom nacist. Protoe m dnes narozeniny moje sestenice Blanka 19 let bhem cesty autobusem j pu pn z mobilu Sai. Brzy dostvm odpov :-)

Spolen fotka u pomnku Zamenhofa, autora esperanta

U zastvky udlme drobn nkup, pak jdeme do Doliny smrti, hlavn tam je hodn vysok monument. Po nvtv tohoto msta jdeme na mal piknik do lesa, j i Magnus sundvme boty a jdeme lesem bosky. Pak jsme se vrtili busem do Bydgoszcze, definitivn se loume s Afriany (tedy j), mme jet do Billy, kde kupuji celozrnn peivo a 2 piva Ginger, zvltn kombinace.

Kostel na sdliti po cest k Dolin smrti

Velk pomnk tyc se nad Dolinou smrti byl vidt ji z dlky

Informan tabule pi vstupu k Dolin smrti

V Dolin bylo mon vidt nkolik takovch kk

Pod pomnkem, kde jsou jmna padlch

Pak se vrtme k Sai dom, trochu jme, kopruji fotky a hudbu a pak vyrme do msta zkusit najt info-centrum. Nezdailo se. Saa alespo navtv party sv jazykov koly. Veer ns ek divadlo Sprawa Dantona, pedtm si dopejeme hygienu a pak se setkvme s Pavlem, kter zajistil lstky. Je to opravdu netradin divadlo, zan ji u aten, kde ekaj divci, na zatku se tancuje, rozdvaj klobsu a postupn ns usad. Bhem hry se pesunujeme do druh sti jevit, kde se divci mohou aktivn zapojit, zda fand Dantonovi nebo Robespierovi.

Divadlo zvenku

Po divadle jdeme do pizzerie, kde Magnus kupuje celou pizzu, ale nabdne i mn a Saince :-) Pak jdeme do klubu, kter m rda Saa i Pavel, Magnus to tolik nevyuije, pece jen kdy zde jsou tanc pry kluk a holek, a ne holka s klukem. I v Polsku to ije :-) Vstup 5 z, na osven voda rovn za 5 z. Ped druhou hodinou m oslov Polci, e vypadm jak Harry Potter :-D Dvm se s nimi do ei, jeden z nich m i mentolov cigarety, zkoum, jsou docela fajn :-D HEH?!? Co j to vyvdm ;-) ? Ale nechme toho... Seznamuji se s Agnieszkou, samozejm ne s jednou z tch dvou, kter um esperanto, ale mstn :-) Hovor jsem navedl na Gadu Gadu, asi ho opt zanu vyuvat. Sv slo gg samozejm nevm, a tak ji alespo podm o slo na mobil :-) Pi odchodu se jet spolu vyfotme a dvm j pusu na rozlouenou. Ale to u musme jt k Sai dom pro m vci a pak na ndra. Je to daleko, take i trochu bme a rzujeme. Non doprava v Bydgoszczi moc nefunguje. Opt dochz na adu to, co jsem si nepl ze veho nejvce, tj. louen. Byly to fajn dva dny, ale hold u musm dom.

Odjezd...

Nvrat Moje dlouh zpten cesta zaala v 4:25 v kup pro 6 lid v Tanie Linie Kolejowe (polsk druh expresu, je nutn k nmu zakoupit mstenku i na mezinrodn jzdenku!, lze ct, e je to levnj varianta tch lepch vlak, co jsou v Polsku k dispozici), celkem komfortn. V 8:10 pijdm do Warszawy. Moc jsem toho nenaspal :-( Ve Warszaw mm hodinu ekn na EC 106 Praha, co je dost dlouh vlak a pitom rychl. V dsledku toho, e vlak je dlouh a j se nemusel ptt na voln kup (jako ve vlaku do Bydgoszcze), dojde k tomu, e sedm sm v kup. Zatm. Ale zchod jsem vyeil. Pojedl jsem. Kup lze zamknout. V Katowicch pistupuje do mho kup jeden mladk. Bere si letek, ale polsky ho upozoruji, e to nen letk pro tento smr (na Prahu). Chvli mluvme polsky, pak se vak uke, e studuje v Brn :-) eme ndra, vlaky, cestovn. Nastv hor st cesty do Ostravy. Ten rychl a svin sek ji Euro City zdolalo. Na ad je drkotn do Zebrzydowic. Mladk studuje prva v Brn, je z Hranic. Tak byl pr dn v Polsku. Vysvtluje mi, pro vlak tak cuk dvod je prost mizern koleje. V Bohumn bych byl mohl nastoupit do rychlku do Brna, ale nejsem si jist s koup eLiky ve vlaku, jedu tedy a do Ostravy, kde si koupm drobn jdlo a eLiku za 105,- K a za chvli se ji vlak i se mnou rozjd. Rychl jzda a do Perova, potom jsme zvolnili tempo, ale pesto na as jsem pijel v 16:57 do Brna. Na sv sdlit jsem pak jet dojel regionlnm vlakem a pak u popojel busem. Unaven, tm dehydratovn pichzm dom, kde se oddvm studen spre.